Kald krig-retorikk fra norsk propagandafabrikk

Norske propagandafabrikker i Oslo har i dag publisert agitasjon mot en russisk militærøvelse i Østersjøen. Retorikken i propagandaen er som hentet fra den kalde krigen, og har et veldig 1984-aktig preg. 

Det kunstige konfliktbildet som males opp i propagandaen er at Russland er veldig skumle og slemme. Inntrykket forsterkes med at Seniorforsker Tor Bukkvold ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), går ut som ekspert og «advarer» den norske befolkningen i en VG-artikkel.

Hvorfor NATO ikke heller ønsker Russland velkommen til å drive øvelser på vestkysten blir ikke forklart i artikkelen. Det ville tross alt være mer konstruktivt for forholdet til en slik stormakt i Øst om ting var preget av gjensidig samarbeid, i stedet for å skape konfliktbilder og fiendebilder.

I romanen 1984 av George Orwell beskrives slik konstant agitasjonspropaganda mot fremmede land og makter som en del av kontrollen Big Brother har over befolkningen. Landet som Winston bor i er konstant i krig med noen, og fiendebilder males opp hele tiden for å agitere til samhold og holde orden i rekkene. Nato og de norske propagandafabrikkene er på ingen måte annerledes når det kommer til slik agitasjonspropaganda. Nå har de børstet støvet av retorikk fra den kalde krigen.

Konflikter og kriger i verden oppstår som kjent med at agitasjon foregår på forhånd. Slik er det utvilsomt også i denne saken. Der hvor Nato og europeiske land har all interesse av å holde fred med naboene i Russland, agiteres det i stedet til konflikter, mistenksomhet og fiendtliggjøring.

Følg Ymte.no