Ymte.no har i løpet av de siste ukene gransket nettstedet HansPetter.info, samt bakmannen Hans-Petter Nygård-Hansen. En mann som lever av å selge «foredrag» om ting han ikke innehar formell kompetanse på, samt publisering av skamløs tekstreklame.

Arbeidet adler mannen, heter et uttrykk som stammer fra tittelen på en roman fra den svenske forfatteren Marie-Sophie Schwartz. I tilfellet med Nygård-Hansen er det ikke godt å si om dette stemmer.

Når man lever av å illudere kompetanse om medier og journalistikk, samtidig som man publiserer tekstreklame og umerket reklame, er det åpenbart noe som skurrer. Veldig.

Men i det minste kan Nygård-Hansen, ifølge egen blogg, pynte seg med viktige kåringer og priser som «Årets beste på Twitter» og «Årets Thought Leader».

Ting som kan høres litt pretensiøst og rart ut for oss vanlige dødelige. Vi som kun holder oss til å erverve prestasjonsbaserte utmerkelser – som akademiske grader på universitetene, samt graderinger innen ting som kampsport, og titler i kjedelige ting som sjakk. Vi burde helt klart se ned i grusen når vi rusler forbi Nygård-Hansen og hans like.

DU STORE VERDEN: Her kan vi se at Nygård-Hansen er en merittert mann. En som har fått mange veeeldig viktige kåringer og priser. FOTO: Skjermdump fra HansPetter.info.

Ingen tvil om at Nygård-Hansen er riktig figur til å holde et belærende «foredrag» om medier og journalistikk.

Tekstreklame og tigging

På den nå oppdaterte nettsiden hanspetter.info omtaler Nygård-Hansen seg selv som «en av Norges mest populære foredragsholdere». Videre omtaler han seg selv som «programleder» for en hjemmelaget podcast, som til alt overmål omhandler medier og journalistikk.

Før nettstedet til Nygård-Hansen ble oppdatert, var det egne rubrikker hvor Nygård-Hansen drev med tigging av penger. Gjerne med tekst som «Lyst til å støtte HansPetter.info med et par kroner i måneden?», og lenker til en Patreon-konto.

I løpet av fjoråret var det flere grove tilfeller av umerket tekstreklame på nettstedet. Blant annet for elektronikk og matvareleverandører.

Et par eksempler på umerket annonsering og tekstreklame kan vi se på bildet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En kunne kanskje tro at en mann som lever av å holde «foredrag» om medier og journalistikk burde vite bedre enn å utsette leserne for umerket tekstreklame og annonsering.

Laget hatlister

Tidligere har Ymte.no omtalt hvordan Nygård-Hansen, sammen med Oddbjørn Jonstad i Norsk Folkeparti, utarbeider hatlister på internett.

Disse listene kan minne svært mye om tilsvarende lister, fra folk som er kritiske til det norske barnevernet, staten og politiet.

Etter hva Ymte.no erfarer inneholder slike lister gjerne navn på norske journalister, redaktører, barnevernsansatte, lærere, NAV-ansatte, politifolk, leger og helsepersonell som disse miljøene av ulike grunner misliker.

Les også: Hans-Petter og Oddbjørn lager hatlister på internett

Nygård-Hansen har ikke kritisert stat og helsevesen på sin hatliste som han kaller «Svartelisten». Enda.

For å akkompagnere sin egen tekstreklame og hatlister, skriver Nygård-Hansen om det han mener er «falske nyheter». Altså nyheter som i og for seg er sanne, men som Nygård-Hansen ikke liker.

Godt vi kan få ekte nyheter og rikelig med snikreklame fra Nygård-Hansen da.

BESKYLDNINGER: Vilkårlige påstander om «falske nyheter» har blitt vanlig blant tvilsomme fanatikere som ikke liker at ubehagelig informasjon kommer ut til offentligheten. Nygård-Hansen prøver seg naturligvis på det samme. FOTO: Skjermdump fra HansPetter.info.

IT-arbeider

Nygård-Hansen opplyser selv at han har 17 års erfaring innen IT-bransjen. Noe vi i Ymte.no ikke ser grunnlag for å betvile.

Likevel er det et stort gap mellom å mekke på datamaskiner, og det å inneha kompetanse innen medier og journalistikk. Et gap som Nygård-Hansen på ingen måte fyller.

Åpenbart nok.

På mange måter blir Nygård-Hansens virksomhet litt som når en homeopat uttaler seg negativt om vaksiner, eller når en pølsemaker uttaler seg om bilmekanikk. Informasjonen de kommer med er i beste fall ukvalifiserte meninger.

Noe som trolig de aller fleste med forstanden i behold ikke er villige til å betale penger for. Selv om det gjerne kan ha en viss underholdningsverdi.

Likevel har Nygård-Hansen en viss troverdighet når han uttaler seg om tech toys og elektroniske duppeditter. Han er jo tross alt en legitim IT-mann, som er kåret til «Årets beste på Twitter».

LoL

«Influencer»

Et av de merkelige begrepene Nygård-Hansen strør om seg med er «influencer».

Ifølge avisen Den Norske Rigstidende fra tirsdag 10. juli 1849, betyr «influencer» en virusbasert sykdom som medfører slapphet, feber og diaré.

En gang mellom 1849 og 2018 må begrepet ha endret betydning til å innebære folk som Nygård-Hansen. Dog er det fortsatt ikke så langt fra sannheten.

INFLUENCER: Den Norske Rigstidende fra tirsdag 10. juli 1849, forklarer hva begrepet «influencer» betyr. FOTO: Nasjonalbibliotekets avisdatabaser.

Nygård-Hansen er trolig for opptatt med å bli «årets Facebook-liker» eller noe til å komme med tilsvar her.

Følg Ymte.no